תפקידה החיוני של התזונה במניעת מחלות כרוניות

תוכן עניינים

תפקידה החיוני של התזונה במניעת מחלות כרוניות

לאורח החיים בריא, הכולל תזונה מאוזנת, השפעה על מניעת, התפתחות והתקדמות של מחלות כרוניות רבות.

לתזונה המאוזנת, בשילוב פעילות גופנית, השפעה משמעותית על הסיכויים ללקות במחלות לב, כלי דם וסוכרת. למרות שהמחקרים מצביעים על כך שלשם הצלחה מרבית, כדאי להתאים את התזונה למאפיינים ייחודיים לקבוצות אוכלוסייה שונות (ילדים, בוגרים, חולים, וזקנים), במאמר שלנו נתייחס להמלצות כלליות, בידיעה כי יש לתזונה הנכונה השפעה טובה על כולם בכל מצב.

השפעת התזונה על הבריאות הכללית

המזון מספק לגופנו את החומרים המזינים הדרושים לתפקודו התקין.

תזונה עשירה בחומרים מזינים חיוניים, ויטמינים ומינרלים תומכת במערכת החיסון, ותזונה לקויה, בה ישנם חסרים בחומרים מזינים שונים, עלולה להחליש אותה וכתוצאה נהפוך רגישים יותר למחלות כרוניות.

כיצד משפיעה התזונה על מחלות כרוניות

מהן בעצם מחלות כרוניות? – מחלות כרוניות הן מחלות ארוכות טווח שאינן מדבקות ובעיקר ניתנות למניעה. בין המחלות הכרוניות ניתן למצוא את השמנת היתר, אוסטאופורוזיס, עששת, סוכרת, מחלות לב וכלי דם וסרטן. המחלות הכרוניות מהוות כמעט 60% מסיבות המוות ברחבי העולם, רובם ממחלות לב וכלי דם וסוכרת.

הגורם העיקרי, בגללו גדל הסיכון לפתח מחלות כרוניות, הם תזונה לא בריאה וחוסר פעילות גופנית, למרות שידוע כי גם לגנטיקה תפקיד בהתפתחותן. 

את הגנטיקה, אנחנו לא יכולים לשנות, אך מכיוון שכבר ברור וידוע שמחלות כרוניות ניתנות במידה רבה למניעה, כדאי לנו לשקול שינויים בתזונה היומית, כדי להועיל לבריאותנו העכשווית ולהפחית, במידה משמעותית, את הסיכון לחלות במחלה כרונית.

הגורמים להתפתחות המחלות הכרוניות

החלפתם של המזונות המסורתיים מן הצומח כמו דגנים ותפוחי אדמה במזונות עם תוספת סוכר ושומנים מהחי, לצד שינויים בהרגלי העבודה, ישיבה ממושכת והעדר פעילות גופנית הם גורמי הסיכון מספר אחת.

צריכת הקלוריות, תכולת השומן, ממוצרים מן החי ושמנים צמחיים שעברו תיעוש עלו ועודם עולים בהתמדה ברחבי העולם כולו.

המחסור בזמן הגדיל את הביקוש למוזנות מתועשים וויתור על מזונות בסיסיים ובריאים כמו שורשים, דגנים, חלבונים איכותיים ועוד. מחקרים מדעיים מצביעים על קשר ישיר בין דפוסי תזונה לקויים, כמו צריכה מופרזת של משקאות מתוקים, מזון מעובד וארוחות עתירות שומן, לסיכון מוגבר למחלות כרוניות כמו השמנת יתר, סוכרת מסוג 2, מחלות לב ועוד.

התזונה הנכונה למניעה

תזונה מאוזנת המורכבת מחלבונים רזים, דגנים מלאים, פירות, ירקות ושומנים בריאים מפחיתה משמעותית את הסיכון ללקות במחלות שונות ובהן המחלות הכרוניות.

חמישה כללים לשמירה על תזונה נכונה

  1. נמנעים ממזון מעובד, ככל שניתן. 
  2. אכילת מזונות כמו ירקות, פירות, דגנים מלאים, חלבונים ואגוזים
  3. שילוב מגוון של מזונות עשירים בחומרים מזינים. כשהצלחת צבעונית ומלאה בפירות וירקות שונים, אנחנו מקבלים מגוון נחוץ של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון, המשפרים את הבריאות ומסייעים במניעת מחלות כרוניות.
  4. אוכלים מנות קטנות, מספר פעמים ביום. כך נמנעים מעלייה במשקל ומפחיתים את הסיכון ללקות במחלות הנובעות מכך
  5. משתדלים להגביל צריכת סוכרים ושומנים רוויים ובהם משקאות קלים, חלב מלא, מזונות מטוגנים.

לסיכום

אימוץ תזונה בריאה ומאוזנת, אכילת מזונות מלאים, ארוחות עתירות רכיבים תזונתיים, מנות קטנות והימנעות מעודף שומנים וסוכרים מפחיתים משמעותית את הסיכון למחלות כרוניות.

ברוכים הבאים לאתרי, שמי יעל בן חור, מאבחנת באמצעות אירידיולוגיהנטורופתית מוסמכת, מטפלת בצמחי מרפא ותמציות פרחי באך. בכל שאלה והתייעצות אני מזמינה אתכם ליצור איתי קשר טלפוני או להשאיר לי פניה באתר.

התייעצו עם יעל

התייעצו איתי בכל שאלה

אני מזמינה אתכם/ן להתייעץ איתי:

עשוי לעניין אתכם:

מזונות להגברת הריכוז

שמירה על ריכוז מיטבי חיונית לערנות, ליצירתיות ולתחושת הרווחה הכללית. למרות זאת נראה כי אורח החיים הקדחתני שלנו משאיר אותנו כבר במחציתו של יום, מותשים

להמשך קריאה »

טיפים לתזונה לאנמיה

האנמיה היא מחסור בהמוגלובין. ההמוגלובין נמצא בתאי הדם האדומים ואחראי על הובלת החמצן בדם. במקרים של אנמיה, הדם אינו מעביר די חמצן וכתוצאה מכך משתבשת

להמשך קריאה »

מהם נוגדי חמצון?

לנוגדי חמצון תפקיד מכריע בשמירה על בריאותנו. בזכות יכולתם לנטרל רדיקלים חופשיים. הם פועלים כמערכת ההגנה הטבעית של הגוף, מפני מצב בו קיים חוסר איזון

להמשך קריאה »

טיפולים נפוצים: