מהי סוכרת, וכיצד ניתן לטפל בה באמצעות תזונה?

תוכן עניינים

מהי סוכרת, וכיצד ניתן לטפל בה באמצעות תזונה?

מה היא מחלת הסוכרת?

כאשר רמת הסוכר בדם (גלוקוז) גבוהה מידי – תוקפת אותנו מחלת הסוכרת.

הגלוקוז, מגיע אלינו מהמזון אותו אנחנו צורכים, והוא מקור האנרגיה העיקרית של הגוף.

הלבלב מייצר הורמון בשם אינסולין, שמטרתו ויסות רמות הגלוקוז בדם והפנייתו לתאים לצורך אנרגיה. לעתים, הלבלב לא מצליח לייצר כמות נכונה של אינסולין או לחילופין, הגוף משתמש בצורה לקויה בכמויות האינסולין שמייצר הלבלב. במקרים שכאלה נשאר חלק מהגלוקוז בדם, במקום להיות מפוזר בתאי הגוף. זו הסוכרת.

ככל שעובר הזמן, רמת הגלוקוז הגבוהה בדם, עלולה לגרום לבעיות בריאותיות חמורות כמו פגיעה בכלי הדם, שעלולה לגרום למחלות לב או לשבץ, לזרימת דם לקוייה לעלולה לגרום לבעיות קיצוניות ופציעות, שאינן מחלימות ברגליים, מחלות כליה שונות, פגיעה בראיה עד חלילה עיוורון, ועוד.

סוגי סוכרת

סוכרת סוג 1

הגוף לא מייצר אינסולין, והמערכת החיסונית תוקפת ופוגעת בתאי הלבלב, האחראיים על הפקת האינסולין.

אנשים המאובחנים עם סוכרת סוג 1 – חייבים לקחת אינסולין באופן יומיומי כדי לשמור על בריאותם וחייהם.
סוכרת סוג 1 מאובחנת על-פי-רוב אצל ילדים ואנשים צעירים.

סוכרת סוג 2

הגוף או לא מייצר אינסולין, או שמשתמש בו בצורה לקויה. זהו הסוג הנפוץ ביותר של סוכרת, מאחר וניתן למצוא אותו לאורך כל טווח הגילים אבל לרוב, ימצאו אותה אצל אנשים בגיל העמידה וקשישים.

סוכרת הריונית

כשמה כן היא. מתפתחת בהריון (אצל חלק מהנשים) ובדרך כלל, לאחר הלידה היא חולפת.

יחד עם זאת, כדאי לדעת שאישה שלקתה בסוכרת הריונית, היא בעלת סיכויים גדולים יותר ללקות בסוכרת סוג 2 בשלב מאוחר יותר ולכן יש להקפיד על מעקב.

תזונה וסוכרת

לסוכרת אין בעצם תרופה ומדובר במחלה כרונית. למרות זאת, לא מעטים הם המחקרים המוכחים שניתן לשמור על רמות סוכר תקינות בדם, ולשלוט בהן בעזרת תזונה נכונה.

תזונת הסוכרת היא תכנית לאכילה נכונה ובריאה, שמסייעת לשלוט ברמות הסוכר בדם, תוך הקפדה על כמויות נכונות וארוחות בזמנים קבועים, תוך הקפדה על אכילת חלבונים ושומנים.
והימנעות גורפת משומני טראנס ומעמילנים.

תזונה לסוכרת סוג 1

בסוכרת שם המשחק הוא איזון. הכרת המזונות אותם מותר לאכול או מהם רצוי להימנע, הם תנאי הכרחי לשמירה עליו. לדוגמא, אם קודם לכן דברנו על רמה גבוהה של גלוקוז בדם, כגורם סיכון, הרי שגם רמה נמוכה מידי בדם, כתוצאה מאי איזון (היפוגליקמיה) עלולה לגרום לנזקים. לצורך האיזון כדאי גם להקפיד על תזמון.

מחקרים מראים שכדאי להתחיל ארוחה בירק או חלבון ולסיים אותה עם פחמימות.

חלבונים – חלבון בכל ארוחה, עשוי לסייע מאד באיזון רמת הסוכרים בדם.
לדוגמא – עוף, דגים, ביצים, טופו, שעועית ועדשים

פחמימות – כדאי מאד לעקוב אחר צריכת הפחמימות, שבמערכת העיכול הופכות לסוכרים. ישנם סוגים שונים של פחמימות שגורמים לעליה מהירה של רמת הסוכר בדם. ויש שדווקא מועילות. הפחמימות המותרות לאנשים עם סוכרת נמצאות בפירות, במוצרי חלב ודגנים מלאים.
לדוגמא – עדשים מכילות חלבון, ברזל, ופחמימות, תפוח עץ, למרות שהוא מכיל סוכר, משפיע משמעותית פחות על עליית הסוכר בדם מפירות רבים אחרים. בטטה – פחמימה, סיבים, וויטמין A. שיבולת שועל, לא רק נספגת באיטיות וכתוצאה מכך גורמת לעלייה מתונה ביותר, אם בכלל, ברמת הסוכר בדם, היא גם מסייעת להורדת הכולסטרול.

תזונה לסוכרת סוג 2

עוד לפני התזונה, מומלצת פעילות גופנית כשגרה. בסוכרת סוג 2, אין הכרח להימנע לחלוטין מכל מה שאתם אוהבים, אבל כן חייבים בהקפדה על מינונים והתזונה הבריאה והמוקפדת תוכל לעזור לכם לנהל את רמות הסוכר בדם בצורה המוצלחת ביותר.

הקפידו לאכול מזונות ללא עמילנים כמו ברוקולי, אספרגוס, סלק, פירות יער,
סלמון, עוף, הודו. מוצרי חלב דלי שומן, אגוזים שונים ואבוקדו, דגנים מלאים ועוד.

התזונה לסוכרת סוג 2 מתאימה גם לנשים עם סוכרת הריונית.

חשוב לציין שיש להקפיד על מעקב רפואי צמוד, מאחר ומדובר במחלה כרונית שעלולה לפרוץ בכל רגע.

התייעצו איתי

שמי יעל בן חור, נטורופתית, אירידיולוגית ומטפלת באמצעות צמחי מרפא.

בחיפושכם וחיפושכן אחר טיפול טבעי בסוכרת באמצעות תזונה, אני מזמינה אתכם/ן להתייעץ איתי בכל שאלה.

ניתן לכתוב לי בוואטסאפ, ליצור עמי קשר טלפוני או להשאיר לי פניה באתר.

התייעצו עם יעל

התייעצו איתי בכל שאלה

אני מזמינה אתכם/ן להתייעץ איתי:

עשוי לעניין אתכם:

מזונות להגברת הריכוז

שמירה על ריכוז מיטבי חיונית לערנות, ליצירתיות ולתחושת הרווחה הכללית. למרות זאת נראה כי אורח החיים הקדחתני שלנו משאיר אותנו כבר במחציתו של יום, מותשים

להמשך קריאה »

טיפים לתזונה לאנמיה

האנמיה היא מחסור בהמוגלובין. ההמוגלובין נמצא בתאי הדם האדומים ואחראי על הובלת החמצן בדם. במקרים של אנמיה, הדם אינו מעביר די חמצן וכתוצאה מכך משתבשת

להמשך קריאה »

מהם נוגדי חמצון?

לנוגדי חמצון תפקיד מכריע בשמירה על בריאותנו. בזכות יכולתם לנטרל רדיקלים חופשיים. הם פועלים כמערכת ההגנה הטבעית של הגוף, מפני מצב בו קיים חוסר איזון

להמשך קריאה »

על תמצית פרח הבאך 3 – אשור

בקצרה: תמצית פרח הבאך אשור (באנגלית: Beech) מיועדת לאנשים הנוטים לקוצר רוח, ביקורתיות יתר ולפרפקציוניזם. התמצית מסייעת למטופלים והמטופלות לראות אתל הטוב הקיים בעולם, ולהסתכל

להמשך קריאה »

טיפולים נפוצים:

לרגל חודש האישה

יעל בן חור מזמינה אותך
לאבחון אירידולוגי 
כולל ייעוץ נטורופתי